ÅTER

SILENT ROOM

”Man förnimmer hur livepubliken sitter som på nålar i väntan på nästa uttryck. Här är medlemmarna i varje stund varandras inspiratörer, även i dödstysta partier känns elektriciteten inom gruppen.”

Knut Johansson
Helsingborgs Dagblad


”Spelet är inbjudande och omedelbart, som lyssnare får jag direkt kontakt med något centralt i musiken, -om det nu handlar om igenkännande av flertalet melodier eller musikernas attityd. Något är det i alla fall som är väldigt lätt att tycka om. De spelade melodierna är av en typ som de flesta kan relatera till, -humoristiska, känsliga och mänskliga samtidigt som det svänger!
Kvartetten tycks också trivas med att spela dem, och publiken på Glenn Miller Café lever med och skapar en positiv kontakt.”

Jan Strand
Orkesterjournalen


”Ramarna utgörs av musik som i huvudsak skrivits av Ornette Coleman och Thelonious Monk. Inom dessa ramar presenteras ett suveränt ensemblespel, eller en dialog mellan de fyra. Detta ”samtal” leder sedan ut på fritt vatten där blåsarnas idéer formligen forsar fram. Suveränt uppbackade av Jon Fält och bassisten Nils Ölmedal. Den som är rädd för spännande jazz bör ge ”Silent Room” en chans.”

Per-Henrik Cellton
Barometern

”Det är stundtals påfrestande bra med improvisatoriskt finsnickeri, men oftast oerhört dynamiskt och fantastiskt välspelat.”
Stefan Nilsson
Nerikes Allehanda

 

"Livealbumet Silent Room hör till det händelserikaste jazzplattorna på länge. Basisten Nils Ölmedal, trumslagaren Jon Fält, trombonisten Mats Äleklint och så Milder tar en lång fotvandring genom all slags natur...Humor bryts mot allvar, romantiskt och stilla spel avlöser gapigt och bråkigt. Det typiskt Ornettska och Monkska tas väl omhand. Och låtarna är omväxlande välstrukturerade och fribuskiga, ett jämnt sväng kan bli omsprunget av ett parti där rytmen lösts upp... Framför allt är Silent Room en lyhörd dialog. Sällan hör man fyra musiker som lyssnar så intensivt på varandra."

Alexander Agrell
Sydsvenska Dagbladet

 

“While the results may indeed be labelled as “free jazz,” the music on Silent Room is also melodic, witty, and accessible... Among the horns, Milder emerges as a muscular tenor player who largely foreswears the reliance on noise effects that characterizes the work of many “avant garde” saxophonists. He has a robust warm sound and he draws liberally on blues phrases. Aleklint is an expressive trombonist whose lines are filled with smears and groans. All four musicians engage in deeply empathetic improvisation. These players listen to each other, playing lines that interlock. They talk to each other rather than at each other. Jazz outside the United States has matured. Musicians from other nations and cultures now create on a level commensurate with most American musicians, and Silent Room is yet another instructive example.”

Marc Meyers
All About Jazz , USA

 

“De stærke kompositoriske oplæg, der er med til at give musikken karakter, har en stor andel I dette projekts succes. Det mærkes også at der er tale om en kvartet, som indbyrdes har en tæt kontakt, og hvor man er gode til at give plads til hinanden. "

Ole Matthiessen
Jazz Special, Danmark